در این مطلب سعی داریم تا خارج از قوانین مربوط به قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان بصورت عملیاتی، آموزش و راهنمایی لازم برای صدور و ارسال صورت حساب الکترونیکی را با شما به اشتراک بگذاریم.

مراحل لازم به منظور صدور و ارسال صورت حساب الکترونیکی

  1. ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی
  2. دریافت گواهی امضای الکترونیکی
  3. ثبت نام و ورود به کارپوشه سامانه مودیان
  4. ایجاد کد حافظه مالیاتی
  5. استفاده از نرم افزارهای حسابداری شرکت راهکارنوین سیاق (سیاق، قیاس پلاس، ابرآ)

1- ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی

خلاصه فرآیند ثبت نام الکترونیک به شرح زیر می باشد ولی برای راهنمایی بیشتر و بصورت راهنمایی تصویری می توانید مقاله مربوط به ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی را از سایت بلاگ قیاس مطالعه بفرمایید.

خلاصه فرایند ثبت نام الکترونیک

١ – پیش ثبت نام الکترونیک: نقطه شروع فرایند ثبت نام الکترونیک مرحله پیش ثبت نام می باشد. در این مرحله اطلاعات پایه ای از شما دریافت می شود. در ادامه پس از تکمیل اطلاعات درخواستی و فشردن کلید تایید نهایی وارد مرحله بعدی خواهید شد. چنانچه تا هفت روز اطلاعات خود را تایید ننمایید پرونده ایجاد شده به صورت خودکار حذف خواهد شد.

٢ – صحت سنجی اطلاعات: در این مرحله بخشی از اطلاعات ثبت شده شما در مرحله پیش ثبت نام از منابع مختلف سازمانی استعلام و بررسی شده و صحت آن مورد آزمون قرار خواهد گرفت. چنانچه به هر دلیل در اطلاعات مغایرتی یافت شود، موضوع با پیامک به شما اطلاعات داده شده و شما مجدد باید وارد سامانه پیش ثبت شده و مرحله یک را تکرار نمایید.

٣ – تولید و ارسال اطلاعات کاربری: چنانچه اطلاعات اولیه پیش ثبت نام شما مورد تایید سازمان قرار گیرد برای شما یک نام کاربری و کلمه عبور ایجاد خواهد شد. این اطلاعات به صورت پیامک روی شماره تلفن همراه ثبتی شما ارسال خواهد شد. باید دقت داشت اطلاعات کاربری محرمانه بوده و مسئولیت سوء استفاده از آن برعهده شما خواهد بود.

۴ – ثبت نام الکترونیک: پس از دریافت اطلاعات کاربری شما باید وارد سامانه ثبت نام شوید. پس از ورود باید اطلاعات تکمیلی در خصوص بنگاه اقتصادی خود را در فرم های این سامانه تکمیل نمایید. همچنین می توانید اطلاعات پایه که در مرحله ثبت نام ثبت کرده اید ویرایش نمایید. در نهایت پس از تکمیل همه اطلاعات خواسته شده کلید تایید نهایی را فشار دهید.

2- دریافت گواهی امضای الکترونیک (توکن و فایل CSR)

یا دریافت گواهی مهرسازمانی وابسته به غیر دولت

امضا دیجیتال، یک سند الکترونیکی امضاشده و غیر قابل جعل می باشد که معرف هویت فردی است. یکی از پر کاربردترین موارد امضای الکترونیک (توکن) یا امضا الکترونیکی در ایران جهت استفاده برای شرکت در مناقصات و مزایدات می باشد. حال با الزام استفاده از سامانه مودیان جهت ارسال صورتحساب الکترونیکی، استفاده از گواهی امضای الکترونیکی بسیار پرکاربردتر خواهد بود.

موارد استفاده توکن امضای الکترونیک (توکن و فایل CSR)

  • شرکت در سامانه مناقصات و مزایدات
  • امضای الکترونیکی اسناد رسمی
  • احراز هویت دیجیتال (افراد، سازمان‌ها، نرم افزار و سخت افزار)
  • تایید صحت و یکپارچگی اسناد و اطلاعات
  • رمزگذاری و رمزگشایی اسناد و اطلاعات
  • انتقال امن اطلاعات در بستر شبکه و اینترنت
  • پست الکترونیکی امن

قابل استفاده در تمام سامانه‌های

  • ثبت و صدور صورتحساب های مالیاتی
  • ثبت سفارش
  • سامانه املاک
  • سامانه خودرو
  • دفاتر اسناد رسمی

راهنمای مراحل درخواست و دریافت گواهی امضای الکترونیک (فایل CSR)

گام اول:

در اولین مرحله با مراجعه به سایت “مرکز صدور گواهی الکترونیکی عام” در لینک زیر مطابق تصویر روی گزینه ” درخواست و صدور گواهی الکتریکی” کلیک نمایید و سپس گزینه ثبت نام :

ثبت نام گواهی امضای الکترونیکی

گام دوم:

پس از انتخاب گزینه ”ثبت نام” مطابق تصویر زیر می بایست موارد خواسته شده را تکمیل نمایید:

گام سوم:

با تکمیل موارد فوق و انتخاب گزینه “ثبت نام” در انتهای صفحه، شما با پیغام “ثبت نام شما با موفقیت انجام شد” مواجه خواهید شد. و سپس مطابق تصویر از سمت چپ با وارد کردن نام کاربری (که همان کد ملی شما است) و رمز عبوری که تعیین کرده اید، در قسمت ورود متقاضیان امضای الکترونیکی کلیک نمایید.

ورود به سامانه گواهی الکترونیکی

گام چهارم:

پس از ورود به پرتال مرکز صدور گواهی الکترونیکی میانی عام، از سمت راست، گزینه ثبت درخواست گواهی الکترونیکی را انتخاب نمایید، دقت کنید که دو گزینه وجود دارد که شما باید گزینه “ثبت درخواست گواهی از طریق فایل CSR” را انتخاب نمایید.

قابل توجه:
صدور درخواست گواهی الکترونیکی حاوی CSR با کدرهگیری، در سامانه صدور مرکز میانی عام وجود دارد و در این نوع صدور نیاز به توکن سخت افزاری نمی باشد و فایل گواهی به متقاضی تحویل داده میشود.

گام پنجم:

از فرم زیر باید با توجه به نوع درخواست، گزینه ها را انتخاب نمایید، در تصاویر زیر به عنوان مثال، یک شرکت حقوقی خصوصی در نظر گرفته شده است.

محتوای درخواست گواهی (CSR) را می توانید بر اساس راهنمای درج شده در پایین همین فرم تهیه نمایید، البته در زیر برای تهیه آن به نکاتی پرداخته ایم:

ابتدا بایستی نرم افزار OpenSSL را بر روی رایانه خود نصب نمایید، برای راهنمایی بیشتر مقاله مربوط به نحوه نصب OpenSSL را مطالعه نمایید.

پس از اتمام نصب OpenSSl باید مراحل را مطابق زیر پیش بروید.

مثال برای گواهی مهر سازمانی می باشد:

یک فایل به نام cnf.fa با استفاده از نرم افزار Notpad در داخل پوشه OpenSSL و در شاخه Bin ایجاد نمایید ، بصورت زیر :

Path: C:\OpenSSL\bin File

Name: fa.cnf

(*.*) Save as type: All Files

Encoding: UTF-8

سپس فایل ایجاد شده را با نرم افزار Notpad باز نموده و مقادیر مشخص شده را با مشخصات سازمان/شرکت خود مطابق جدول تکمیل نمایید.

برای نمونه شرکت قیاس:

[req]

prompt = no

distinguished_name = dn

[dn]

CN = Gheyas [Stamp]

serialNumber = 10****985

O = Non-Governmental

3.OU = واحد سازمانی مربوطه

2.OU = واحد سازمانی مربوطه

1.OU = قیاس

C = IR

و در آخر فایل را ذخیره نمایید.

دکمه های Win +R را با هم فشار دهید تا پنجره Run باز شود سپس دستور CMD را تایپ نموده و دکمه Enter را فشار دهید تا صفحه فرمان باز شود. سپس با دستورات زیر خط فرمان را در شاخه نصبی openssl قرار دهید:

CD\

CD C:\Program Files\OpenSSL-Win64\bin

در خط فرمان دستور زیر را اجرا نمایید.

openssl req -new -utf8 -nameopt multiline,utf8 -config fa.cnf -newkey rsa:2048 -nodes -keyout fa.key -out fa.csr

با اجرای این دستور یک فایل به نام fa.csr و یک فایل به نام fa.key ایجاد می شود که به ترتیب فایل درخواست گواهی و کلید گواهی می باشد. فایل csr.fa را در اختیار مرکز صدور گواهی الکترونیکی قرار دهید تا گواهی شما مطابق با فایل config صادر شود.

دقت نمایید در صورتی که فایل fa.csr و fa.key به هر دلیلی ایجاد نشوند، یک جای کار دارای اشکال بوده و باید از ابتدا مراحل انجام شده تا به نتیجه مدنظر رسید.

فایل fa.csr را با Notpad باز کرده و محتوای داخل آن را کپی نمایید و در قسمت زیر در سایت “مرکز صدور گواهی الکترونیکی میانی عام” در قسمت محتوای درخواست گواهی (CSR) الصاق Paste نمایید:

پس از زدن دکمه بررسی درخواست، جدولی نمایش داده می شود که اطلاعات درج شده در مراحل قبل را نمایش داده و در صورت صحیح بودن، وضعیت آن با تیک سبز رنگ مشخص می گردد.

در صورت صحیح بودن اطلاعات، باید فرم های نمایش داده شده را تکمیل نموده و به مرحله بعد رفته و مبلغ تعیین شده را بپردازید:

در انتها، شما کد رهگیری مرتبط با “گواهی مهرسازمانی وابسته به غیردولت” را دریافت می نمایید که باید با مراجعه به لیست دفاتر ثبت نام؛ که در سمت راست پروفایل شما قراردارد، نسبت به دریافت گواهی مهرسازمانی مرتبط اقدام نمایید .

پس از دریافت گواهی مهرسازمانی، باید کلید عمومی را استخراج کرده و در کارپوشه سامانه مودیان، کد حافظه یکتا دریافت نمایید، که به صورت گام به گام شرح می دهیم:

3- ثبت نام و ورود به کارپوشه سامانه مودیان

قبل از ورود به سامانه مودیان، ابتدا بایستی کلید عمومی را از فایل crt.* دریافت شده در مرحله قبل، استخراج نماییم.

مانند مرحله قبل که OpenSSL را نصب نموده بودیم، باید از این نرم افزار استفاده کنیم،

برای این منظور :

ابتدا فایل cer را دابل کلیک کرده و با رفتن به تب Detail گزینه Copy to File را انتخاب می کنیم.

در پنجره باز شده گزینه (cer (.509.X encoded 64-Base تیک بزنید و Next را انتخاب کنید.

در پنجره بعد بر روی دکمه brows کلیک کرده و در پنجره باز شده به آدرس

C:\Program Files\OpenSSL-Win64\bin

بروید. در قسمت name file اسم فایل را (به عنوان مثال mystamp) تایپ نمایید و گزینه save را بزنید مراحل بعدی را با تنظیمات پیش فرض ادامه داده و گواهی را ذخیره نمایید.

به عنوان مثال

در آدرس

C:\Program Files\OpenSSL-Win64\bin

قسمت نوار آدرس عبارت cmd را تایپ کرده و Enter را بزنید.

یا به عبارتی Cmd را باز کرده و با دستور زیر به آدرس بالا می رویم:

CD\

CD C:\Program Files\OpenSSL-Win64\bin

دستور زیر را در این پنجره تایپ نموده و Enter را بزنید.

openssl x509 -pubkey -noout -in mystamp.cer > pubkey.txt

پس از اجرای دستورات یک فایل با نام pubkey.txt در پوشه C:\Program Files\OpenSSL-Win64\bin ایجاد می گردد.

فایل اشاره شده در مرحله قبل را با Notpad باز کرده و محتوای آن را کپی کنید، برای دریافت کد یکتای حافظه مالیاتی نیاز داریم.

3- ثبت نام و ورود به کارپوشه سامانه مودیان

برای ثبت نام ابتدا وارد صفحه مربوط به “درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی” به آدرس : https://my.tax.gov.ir/ شوید.

در صفحه ثبت نام، کد ملی یا شناسه ملی یا کد فراگیر، شماره همراه و تاریخ تولد را وارد کنید. یک رمز عبور انتخاب کرده و در قسمت «رمز عبور» درج کنید. سپس، رمزی که در تصویر امنیتی نمایش داده شده در بخش زیرین آن، وارد کنید. در انتها، دکمه «ثبت نام» را بزنید.

نکته : برای ثبت نام اشخاص حقوقی باید از گزینه پایین و زیر دکمه ثبت نام با عنوان “ثبت نام اشخاص حقوقی” استفاده نمایید. مودی حقوقی لازم است قبلا پیش ثبت نام که در ابتدای این مقاله به آن اشاره شده است را انجام داده باشد. لازم بذکر است اشخاص حقوقی بعد از این که در اداره ثبت، شرکت خود را ثبت می‌کنند، شرکت به صورت خودکار از سوی این اداره در سامانه مالیاتی ثبت نام می‌شود. نام کاربری و کلمه عبور برای شرکت پیامک شده است که می توانید از آن برای ورود به سامانه استفاده نمایید.

در مرحله بعدی، یک کد احراز هویت بر روی شماره موبایل اعلام شده، ارسال می‌شود که باید به منظور احراز هویت و تأیید موبایل خود آن را وارد نمایید:

با وارد کردن کد پیامک دریافت شده و کلیک بر روی دکمه ورود به سامانه، شما وارد صفحه اصلی مربوط به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی خود شده و با کلیک بر روی گزینه ورود به کارپوشه از گزینه های سمت راست میزکار و یا کلیدهای میانبر صفحه اصلی ، مستقیما وارد کارپوشه سامانه مودیان خودتان می شوید.

ورود به سامانه مودیان

البته دیگر روش موجود برای ورود به سامانه مودیان، وارد کردن آدرس https://tp.tax.gov.ir/ می باشد که این آدرس نیز به صورت اتومات به آدرس به آدرس https://my.tax.gov.ir/?url_back=https://tp.tax.gov.ir ارجاع می شود و رویه بالا ادامه پیدا می کند، با این تفاوت که بصورت مستقیم وارد کارپوشه سامانه مودیان خواهید شد.

ورود به سامانه مودیان

پس از ورود به کارپوشه سامانه مودیان با صفحه ی ابتدایی آن مواجه خواهید شد که در صورت داشتن چندین پرونده، می توانید ورود به پرونده مورد نظر را انتخاب نمایید:

ورود به سامانه مودیان

در تصویر زیر میزکار مربوط به سامانه شما نمایش داده شده است که شامل دسترسی های سریع و خلاصه وضعیت و اطلاعات شماست. مرحله بعدی دریافت کد حافظه مالیاتی می باشد تا بتوانید اطلاعات صورتحساب های خود را به سامانه ارسال نمایید.

ورود به سامانه مودیان

4. ایجاد کد حافظه مالیاتی

در سمت راست میز کار سامانه مودیان، قسمت عضویت، شامل گزینه هایی می باشد که به آن می پردازیم، قبل از ادامه لازم است بدانید که شما می توانید به چند طریق صورتحساب الکترونیکی را به سامانه ارسال نمایید:

1- توسط خود مودی

2- توسط شرکت معتمد / سامانه های دولتی – با کلید مودی

3- توسط شرکت معتمد / سامانه های دولتی – با کلید شرکت معتمد / سامانه های دولتی

اینکه با کدام نحوه قصد ارسال صورتحساب را داشته باشید مهم است و قرار است که بر اساس آن روش، کد حافظه یکتای مالیاتی دریافت کنید. پیشنهاد می شود برای چند ماه نخست از طریق شرکت های معتمد اقدام نمایید تا نرم افزارهای تطابق لازم را به درستی پیدا کنند.

4-1- روش اول – ارسال صورتحساب توسط مودی

در سمت راست میز کار سامانه مودیان، قسمت عضویت، گزینه شناسه های یکتا حافظه مالیاتی را کلیک نمایید،

مرحله بعدی گزینه توسط مودی را انتخاب نمایید و سپس دکمه بعدی.

ایجاد کد حافظه مالیاتی

در مرحله بعدی باید کلید عمومی امضا حافظه را بارگذاری کنید، این کلید عمومی را بالاتر و در ابتدای بخش 3 با عنوان ثبت نام و ورود به کارپوشه سامانه مودیان کاملا شرح داده ایم : رفتن به آنجا  دقت نمایید همان فایل با پسوند pubkey.txt را بارگذاری کنید

کلید عمومی امضا حافظه

در مرحله بعدی کد پستی مربوط به شعبه و یا دفتر سازمان خود را انتخاب نمایید.

کلید عمومی امضا حافظه

در مرحله بعدی در صورتی که قصد ارسال صورتحساب الکترونیکی نوع 3 را دارید باید کد حافظه یکتای مالیاتی را برای یکی از ابزارهای پرداخت خود انتخاب نمایید، در غیر اینصورت نیاز به انتخاب ابزار پرداخت ندارید و میتوانید بدون انتخاب، کلید بعدی را کلیک نمایید:

کلید عمومی امضا حافظه

این مرحله نیز می تواند اختیاری باید و در صورتی که از  حافظه مالیاتی و پایانه های فروشگاهی خاصی برای ارسال اطلاعات استفاده نمی کنید، گزینه ای را انتخاب ننمایید.

کلید عمومی امضا حافظه

در مرحله بعدی با نمایش اطلاعات درج شده، با تأیید نهایی، کد حافظه یکتای مالیاتی شما صادر شده و نمایش داده می شود.

کلید عمومی امضا حافظه

در لیست شناسه های یکتا حافظه مالیاتی آنها که ثبت شده را نمایش میدهد:

4-2- روش دوم و سوم – ارسال صورتحساب توسط شرکت معتمد – (با کلید مودی یا کلید شرکت معتمد)

این دو روش نیز همچون روش اول هستند، فقط سعی نمایید قبلا از شرکت معتمد خود مطمئن شده و همچنین روش ارسال که با کلید مودی(شما) یا شرکت معتمد باشد را با شرکت معتمد چک نمایید.

همچنین باید قبل از دریافت شناسه یکتا، از گزینه مربوط به عضویت، شرکت معتمد/سامانه دولتی، شرکت معتمد خود را جهت دریافت خدمات انتخاب نمایید، زیرا در مراحل بعدی آن را نیاز خواهید داشت.

5. استفاده از نرم افزارهای حسابداری شرکت راهکارنوین سیاق (سیاق، قیاس پلاس، ابرآ)

حال که شناسه یکتای حافظه مالیاتی را دارا می باشید، باید نسبت به ارسال اطلاعات به سامانه مودیان اقدام نمایید، چند نکته وجود دارد که باید به آن توجه کرد، ابتدا اینکه شما نمی توانید صورتحساب ها را در سامانه مودیان، بصورت دستی یا از طریق اکسل وارد کنید، برای اینکار یا باید بصورت مستقیم و از داخل نرم افزار و با فراخوانی وب سرویس های سازمان امور مالیاتی کشور اقدام نمایید، و یا اینکه از طریق ارسال صورتحساب ها از طریق وب سرویس و یا ارائه اکسل، به شرکت معتمد اقدام نمایید.

لذا نرم افزارهای شرکت راهکار نوین سیاق، هر دو روش مستقیم(مودی) و غیرمستقیم(معتمد) را در نرم افزارهای خود ارائه کرده و شما می توانید برای بروزرسانی نسخه خود و تهیه ماژول مربوطه از طریق واحد فروش آن ها اقدام نمایید:

واحد فروش نرم افزار قیاس و ابرآ : 02161952  داخلی 1

واحد فروش نرم افزار سیاق : 02158921 داخلی 1

نیازمندی ها:

دقت نمایید برای ارسال صورتحساب الکترونیکی نیازمندی ها به شرح زیر می باشد:

1- نسخه بروزشده نرم افزار حسابداری

2- تهیه ماژول و قفل مربوط به ماژول حسابداری مالیاتی

3- داشتن اینترنت برای ارسال اطلاعات

4- دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی از قبل

نرم افزار حسابداری قیاس و حسابداری آنلاین ابرآ :

در نرم افزار حسابداری آنلاین ابرآ ماژولی به بسته های حرفه ای اضافه شده است با عنوان “حسابداری مالیاتی” که شامل دو فرم می باشد:

1- تنظیمات سامانه مودیان

2- ارسال اسناد به سامانه مودیان

سامانه مودیان حسابداری آنلاین ابرآ

1- فرم تنظیمات سامانه مودیان دارای تنظیماتی به شرح زیر می باشد:

نحوه ارسال صورتحساب : که باید یکی از گزینه های زیر را انتخاب نمایید:

– ارسال مستقیم توسط مودی به سامانه مودیان

– ارسال توسط شرکت معتمد کیسان

– ارسال توسط شرکت معتمد تیس

– ارسال توسط شرکت معتمد سام

شناسه حافظه یکتای مالیاتی را که قبلا و در بالاتر اشاره شد، را درج می کنید.

آدرس وب سرویس: این آدرس در صورتیکه نحوه ارسال توسط مودی انتخاب شده باشد، برابر است با : https://tp.tax.gov.ir/

در صورتیکه نحوه ارسال توسط شرکت معتمد انتخاب شود، باید آدرس وب سرویس را از پنل یا پشتیبانی آنها دریافت نمایید.

کلید خصوصی نیز قبلا اشاره شده است و در واقع همان فایل fa.key می باشد که قبلا برای دریافت گواهی مهرسازمانی تهیه و آماده کردیم که باید محتوای آن را کپی و در این قسمت قراردهید. این کلید زمانی درج می شود که قصد دارید نحوه ارسال را با کلید مودی و بصورت مستقیم و یا توسط شرکت معتمد و با کلید خصوصی خودتان ارسال نمایید.

نام کاربری : در صورتی که سامانه شرکت معتمد نیاز به نام کاربری داشت این گزینه باید پر شود.

کلید دسترسی یا توکن: شرکت های معتمد بعضا برای دریافت اطلاعات از طریق وب سرویس هایشان، این توکن را در سامانه خود تولید و به شما ارائه می دهند تا اتصال از طریق آن صورت بگیرد.

2- ارسال اسناد به سامانه مودیان.

در صورتی که تنظیمات مدنظر را به درستی انجام داده باشید، حال می توانید از فرم ارسال اسناد حسابداری آنلاین ابرآ به راحتی و با کلیک ارسال به سامانه، برای فاکتورهای خود، سریال صورتحساب دارایی را دریافت کرده و بر روی فاکتورهای خود درج نمایید.